پی‌آمد

پی‌آمدِ آنچه بر من می‌گذرد

پی‌آمد

پی‌آمدِ آنچه بر من می‌گذرد

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب

تنهایی احسان

سه شنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۷، ۰۱:۰۵ ب.ظ

 چند وقت پیش بود که دوباره من و سارا مغزمان کلید کرد روی تست شخصیت MBTI، من دوباره تست را دادم و این بار جواب شد INTP ، یعنی درونگرای شهودی فکری* اکتشافی، قبلا هم داده بودم ولی آن موقع ISTP شدم و چون خیلی شبیه خودم احساس نکردم خیلی هم ذوق زده نشدم ولی INTP به شدت شبیه من بود و ذوق زده شدم و مغزم کلید کرد (این کلید کردنِ مغز هم یکی از همان ویژگی‌های INTP من است). این چند مدت داشتم روی این فکر می‌کردم که ترکیب‌های مختلف I/E و N/S و T/F و P/J کاملا شخصیت‌های متفاوتی می‌سازند، این طوری نیست که مثلا INFP ورژن احساسی شخصیت من باشد، بلکه شخصیتی کاملا متفاوت است، به دلیل برهمکنش کاملا متفاوت Fو T با IN-P .


چیزی که به طور خاص راجع به ترکیب این ویژگی‌ها و نتیجه این ترکیبات ذهنم را مشغول کرده بود تاکید روی این بود که شخصیت INTP یک Original thinker است، یعنی افکاری دارد که شبیه بقیه نیست و معمولا بدیع و تازه است. کاملا می‌توانم حس کنم چرا چنین اتفاقی می‌افتد و تا حدودی برای من صادق است: درون‌گرایی باعث می‌شود که آدم در دنیای درون ذهن خودش بیشتر سیر کند تا دنیای بیرون، N باعث می‌شود آدم زیاد فکر کند و T به طور خاص وجه منطقی افکار را بالا می‌برد ( F وجه فانتزی را بالا می‌برند به همین خاطر INFP ها نویسنده‌های فوق‌العاده‌ای برای رمان‌ها هستند) و P اجازه می‌دهد قالب‌های موجود را بشکند و فراتر برود، ترکیبِ همه‌این‌ها می‌شود شخصی که در تنهایی خودش کلی فکر بدیع خلق می‌کند. مخصوصا تنهایی برای تازه و بدیع بودن افکار نقش محوری دارد، تنهایی حاصل از درون‌گرایی باعث کمینه شدنِ ارتباط با بقیه می‌شود، معمولا ارتباط با بقیه باعث می‌شود که افکارِ آدم مشابه همدیگر بشود (حدیثی از حضرت علی هست که می‌گوید آدم دیر یا زود شبیه کسانی می‌شود که با آنها نشست و برخاست دارد) بنابراین افکار جدید INTP معمولا خیلی رادیکال هم هست**


یک نمودِ این تنهایی من همین وبلاگ است. متن قبلی وبلاگ برای من بسیار جالب بود، اما اینجا تقریبا هیچ واکنشی نسبت به آن بروز نکرد در حالی که وقتی آن را در اینستاگرامم بازنشر کردم با کلی بازخورد مثبت رو به رو شدم و تقریبا مطمئن شدم کسی این‌جا را نمی‌خواند، البته طبیعی هم هست، آخر چه کسی حوصله ویتگنشتاین و منطق ریاضی دارد؟ من احساس می‌کنم یکی از دلایل استقبال از آن متن قبلی‌ام دقیقا همین تازه و بدیع بودن آن بود، تحلیلی که کسی تا حالا به این موضوع این‌طوری نگاه نکرده بود و این دقیقا از فکرِ بسیار زیادم به این موضوع در تنهایی حاصل شده بود. در مورد باقی متن‌هایم هم همین‌طور است، من تقریبا در تنهایی مطلق دارم به موضوع فلسفه علم فکر می‌کنم و می‌نویسم، کسی چه می‌داند؟ شاید روزی فکری بسیار بدیع و تازه پیدا کنم، شاید هم افکاری  مزخرف و فانتزی که ارتباطی با واقعیت ندارد. ( صد البته من به خاطرِ این که روزی فکری بسیار بدیع ارائه کنم فلسفه علم نمی‌خوانم، موضوع مستقلا برای من بسیار جذاب است).


*البته آدم‌ها معمولا به جای واژه « فکری» از واژه «منطقی» استفاده می‌کنند ولی این واژه نسبت به فکری بار مثبتی دارد ولی فکری به نظرم واژه بهتری است، بار خنثی‌تری دارد.

**این ویژگی هم جنبه مثبت دارد هم منفی، مثبتِ آن این است که افکار تازه خوب هستند، منفی آن این است که اتفاقا چون ارتباط آن با دنیای واقعی کمتر است ممکن است فانتزی و غیر واقعی از آب درآید.


پ.ن1: همین باعث می‌شود من فیزیک را هم بسیار شبیه خودم بفهمم، نه جورِ دیگری، نه جورِ عمومی، شبیه خودم و این را بسیار بسیار دوست دارم.


پ.ن2: این متن یک غرولند راجع به تنهایی نبود، من تنهایی‌ام را دوست دارم.


پ.ن3: سارا درونِ تنهایی من است، نه در مورد فلسفه علم و فیزیک اما نقش سارا در مورد بسیاری از جنبه‌های زندگی‌ام انکار ناپذیر است، مخصوصا متن قبلی حاصل بده بستان فکری فراوان من با سارا بود. این بده بستان معمولا با شخصیت‌های نزدیک من رخ می‌دهد و با سارا از همه بیشتر ، مخصوصا که سارا هم یک ENTP است که منبع بسیار خوبی برای افکار است، ENTP ها بذرهای بسیاری برای افکارِ جدید بیرون می‌دهند! البته من سارا را فراتر از این دوست دارم.


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۷/۰۸/۲۲
احسان ابراهیمیان

نظرات  (۴)

من هم یه بار آزمون دادم و ISTP شدم و احساس کردم خیلی شبیه من نیست و گفتم شاید این شبیه ترین تیپ شخصیتی به من باشه ولی الان که متن شما رو خوندم احساس میکنم به INFP ها نزدیک ترم البته فکر میکنم شرایط روحی و اینکه چه زمانی آزمون میدیم ممکنه روی نتیجه تاثیر بذاره ... یه چیز دیگه اینکه بعضی سوالات مبهم بودند واسم ... شما آنلاین آزمون دادید ؟ 
پاسخ:
من از سایت 16personality دادم، اونم این مشکل رو داره که کاملا مطابق فرهنگ ما نیست ولی خُب، آدم همین طوری که می خونه می تونه یه حدسهایی بزنه که کدوم تیپ شخصیتی بهش می خوره، مثلا خانمم اولین بار که داد ISTP در اومد ولی اون قدر که خوندیم دیدیم شخصیتش کپی ENTP منم بعد از این که INTP رو خوندم دیدم کپی خودمه! شما هم فکر کنم باید یه حدسهایی بزنی که چی بهت میخوره بعد بخونی ببینی شبیهش هستی یا نه (البته این کپی شدن فقط توی مواردیه که آدم تو هر کدوم از اجزا شخصیتیش شدید باشه، مثلا یه بنده خدایی INFP هستش ولی P خیلی لب مرزیه، این آدم قسمتی از ویژگیهای INFJ رو هم خواهد داشت.

و این که یادمون باشه شخصیت رفتارِ کامل رو توضیح نمیده فقط گرایش ها رو مشخص می کنه.
جالبه وقتی از سایتی که شما آدرس دادی تست دادم INFP شدم :)

ولی با حرفتون کاملا موافقم که این فقط گرایش مارو نشون میده نه رفتار کامل .

 بیشتر پست بزارید آقا احسان و مارو در جریان فکر هایی که از تنهایی هاتون بیرون میاد قرار بدید . 
پاسخ:
از پست جیمی جامپ میشد حدس زد که احساسی هستین، البته یه چیزی رو شفاف بکنم معمولا تو جامعه ما آدم «احساسی» مقابل «منطقی» قرار میگیره و پسندیده نیست اما این حرف کاملا مزخرفه، آدم های احساسی معمولا خیلی آدمهای بهتر و دوست داشتنی تری نسبت به اون منطقی ها هستند (به خاطر همین ترجیح میدم تو MBTI به جای منطقی که به Thinking میگن بگم فکری یا بی احساس یا هر چیز دیگه ای که بار مثبت نداشته باشه، توی پست قبلی هم گفتم، اون «منطق» آدمهای منطقی فقط یه جور حرص سازمان یافته است معمولا!)

راستش این وبلاگ برای من خیلی پرایوت طور شده، نمی دونم شما هم از کجا به این وبلاگ رسیدین. نه که بگم کسی نخونه اصلا هم بدم نمیاد که وبلاگم شلوغ و پر خواننده باشه اما به دلایل متعددی که حاصل چهار پنج سال نوشتن تو تنهاییه، از این وضعیت هم خیلی ناراضی نیستم، خواننده نداشتن باعث میشه آدم خودش باشه، خودش بنویسه و رعایت خواننده ها رو نکنه، توی یه جایی مثل اینستاگرام آدم باید رعایت هزار جور دوست و آشنا رو بکنه که ناراحت نشن اما اینجا من راحتم، خواننده ها پرتعداد نباشن هم بیشتر راحتم.

البته این پارگراف آخر رو به عنوانِ این که اینجا رو نخونین تلقی نکنید :)) اگر چنین قصدی داشتم علی الاصول نباید وبلاگ می نوشتم
من شما رو از دو وبلاگ قبل دنبال میکنم و نگاهتون و قلمتون رو دوست دارم ... فکر میکنم از طریق آوااستار وبلاگ قبلیتون رو پیدا کردم ، البته اونجا زیاد فعال نبودم و بیشتر خواننده بودم... آشنا هم نیستم خیالتون راحت :)

علاقه تون پرایویت موندن رو درک میکنم ... خواننده که زیاد میشه کم کم آدم  میره به سمت سانسور کردن  ... کاملا درکتون میکنم و به خاطر همین بیشتر خواننده هستم .
راستی من ۵ سال هست که دارم شما رو میخونم ، معلومه که بیخیال نمیشم :)
۰۴ تیر ۹۸ ، ۱۸:۳۸ علی رضایی ولا
این همه درمورد این آزمون ها این مدت که همدیگر رو میدیدیم، حرف می زدید، رفتم این آزمون رو بدم... اما در نهایت با این پست رفتم آزمونش رو دادم. شما بگو به نظرت من باید چی بوده باشم؟ البته یه راهنمایی این رو بگم که لبه مرزی بین درون گرا و برون گرا، درون‌گرا بودم... خودم فکر نمی کردم این رو...
پاسخ:
تو هیچ چیزت شدید نیست آخه کلا :)) ولی شاید INTJ (سارا البته تشخیصش INFJ :))) )


بازم البته دو تایی با سارا تاکید داریم که جوابِ تست مهم نیست، مهم اینه که تو شخصیت هایی که فکر می کنی نزدیک خودت هستن رو بخونی و ببینی این ویژگی ها بهت میخوره یانه، اگر هم بیشتر چیزهات لب مرز باشن تو کلا شبیه همه شون میشه یه جاهایی :)) من خودم اولش که تست دادم ISTP در اومدم :))



ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی