پی‌آمد

پی‌آمدِ آنچه بر من می‌گذرد

پی‌آمد

پی‌آمدِ آنچه بر من می‌گذرد

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

انبساط فضا یا دور شدن مواد؟

پنجشنبه, ۲۹ اسفند ۱۳۹۸، ۱۲:۲۷ ب.ظ

دو شهود متفاوت در باره انبساط جهان در کیهان‌شناسی وجود دارد: طبق شهودی نسبتا معروف انبساط جهان و دور شدن کهکشان‌ها از هم محصول کش آمدن فضا است. این شهود مستقیما به متریک فریدمان در کیهان شناسی برمی‌گردد که به نظر کاملا با آن سازگار است. اما شهود دیگری هم وجود دارد: مواد داخل کیهان به خاطر سرعت اولیه از هم دور می‌شوند و هیچ کش آمدنی در کار نیست. راستش من همیشه با شهود اول علی‌رغم زیبایی و سادگی‌اش مشکل داشتم. حالا در یادداشتی کوتاه سعی کرده‌ام نشان دهم که شهود دومی خیلی چیزها را خیلی بهتر از شهود اولی توضیح می‌دهد:

 

انبساط جهان: کش آمدن فضا یا سرعت اولیه؟

 

اگر قدری نسبیت خاص و قدری کیهان شناسی بلد باشید و این سوال برای شما هم مطرح باشد احتمالا لذت وافری خواهید برد. اگر نبردید ببخشید.

موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۸/۱۲/۲۹
احسان ابراهیمیان

نظرات  (۴)

۲۹ اسفند ۹۸ ، ۱۲:۴۳ مهران بیان

منم با نظریه دوم موافقم 

۲۹ اسفند ۹۸ ، ۱۲:۴۳ امید ظریفی

به‌به. خداقوت. آخر سالی دل‌مون یه هم‌چین چیزی می‌خواست! (-:

حتمن می‌خونم‌ش و بازخورد می‌دم.

پاسخ:
ایول، اتفاقا خیلی دلم میخواست دست کم یه فیزیکی اینو بخونه و نظرش رو بگه، ممنون.
۲۹ اسفند ۹۸ ، ۱۶:۱۹ طه اصفهانی

سلام، ممنون از سوال جالبتون در این موقع سال:)

من فکر میکنم عمده‌ی اینکه انبساط رو ناشی از متریک میدونیم، بخاطر نداشتن جهت مرجح و مکان مطلق باشه. چرا که اگه همه از زمین یا یک نقطه‌خاص در فضا دور بشن، زمین یا اون نقطه خاص است( البته اینکه تا کجا باید همراه کپرنیک همه تشخص‌ها را از زمین و زمینیان بگیریم، خودم هم سوال دارم ولی به هرحال). یا اگر محور حرکت همه اجرام بخواهد نامتناهی باشد حالت دیگر باید جهتی خاص داشته باشد. در کل اینکه شهود دوم یک نحو مطلق گرایی برای مکان قائل است، اینطور که انگار زمینه ای وجود راد و روی آن اجرام از هم دور میشوند در مقابل اینکه فاصله و متر نسبتی است میان اشیا.

پاسخ:
سلام، ممنون از نظرتون :)

لزومی نداره برای شهود دوم فضا رو مطلق بدونیم، اتفاقا قسمت عمده شهود دوم که کمک می‌کنه تمام نتایج FRW رو توضیح بدیم استفاده مداوم از اصل هم ارزیه: ناظران سقوط آزاد قوانین فیزیکشون به طور موضعی و در فواصل نزدیک فیزیک فضای تخته، هر ناظری هم که با انبساط حرکت کنه به اندازه ناظر دیگه یه ناظر سقوط آزاد: ما یا یه کهکشان توی 100 مگاپارسک یا یه کهکشان که اصلا توی افق هابلی ما نیست، اینا همشون ناظر سقوط آزاد هستن و چون پارامتر هابل کما بیش یکسانی دارند جهان کمابیش مشابهی رو هم می بینن. خلاصه که من نسبیت عام رو نقد نکردم اینجا، فقط یه برداشت دیگه از متریک FRW ارائه دادم که به نظرم مشکلات برداشت «کش اومدن فضا» رو نداره

اما به این نکته توجه نکردی که سرعت کش آمدن فضا زمان از سرعت نور تجاوز می کرده در بازه هایی از زمان، لذا توصیف سرعت اولیه موضعی نمی‌تونه توصیف کننده مدل جامعی باشه

پاسخ:
چرا اتفاقا توی اون فایل راجع به این موضوع حرف زدم، قبول دارم که الان واضح نیست که چرا تجاوز از سرعت نور برای این تصویر مشکل ایجاد نمی کنه اما یک پروژه ناتمام دارم که در اون پروژه ناتمام اگر تمام بشه کاملا واضح میشه که تجاوز از سرعت نور هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کنه: از دید هر ناظر لخت در کیهان تجاوز از سرعت نور فقط در فواصلی اتفاق میافته که انحنای جهان بزرگه و اعتبار نسبیت خاص ساقطه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی