پی‌آمد

پی‌آمدِ آنچه بر من می‌گذرد

پی‌آمد

پی‌آمدِ آنچه بر من می‌گذرد

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

دهه هشتادی‌ها و بقیه

سه شنبه, ۱۹ مهر ۱۴۰۱، ۱۰:۴۵ ق.ظ

 

یکی از ترندهای جالب این روزها واکنش به دهه هشتادی‌ها و نقش آنها در وقایع جاری است. بی‌پرده بگویم تا به حال واکنش منطقی یا تحلیلی عقلانی راجع به دهه هشتادی‌ها (یا به طور دقیقتر نسلی که از حدود 75-76 شمسی شروع می‌شود) ندیده‌ام. اغلب واکنش‌ها یا تعریف و تمجید افراطی از هوش و آگاهی و آزاد بودن این نسل است، یا تحقیر رک و سرکش بودن و راحت‌طلبی این نسل که من احساس می‌کنم هر دوی این واکنش‌ها صرفا فرافکنی (پروجکت کردن) عقده‌های گوینده‌ها است و نه واقعیتی فراگیر در باره این نسل (در واقع تنها مقاله‌ی قابل خواندنی که در باره این نسل و به طور کلی تفاوت‌های نسلی دیده ام این مقاله است)

من ارتباط معنی‌داری با این نسل ندارم که آنها را مقایسه کنم، ارتباط من بیشتر از طریق کلاس‌های المپیاد است که جامعه‌ای به شدت بایاس است و اصلا نمی‌توانم آنها را نماینده دهه هشتادی‌ها فرض کنم، در واقع من حتی از نظر بی‌پروایی یا صراحت تفاوت اساسی بین این بچه‌ها و هم نسلان خودم ندیده‌ام (نسل‌های قبلی را هم که اصولا ندیده‌ام) که شاید به خاطر همین جامعه گزینش‌شده‌ای باشد که با آنها در ارتباط بوده‌ام. حدس میزنم این نسل تا حدی واقعا رک و رها از قید و بندهای سنتی و عرفی جامعه ما است و کمتر به ظاهرسازی و تعارفات گذشته پایبند است، به دلیل گسترش اینترنت هم به احتمال زیاد واقعا «اطلاعات» بیشتری از دنیا دارند. اما ابدا ایده‌ای درباره آگاهی یا هوش یا سطح عقلانیت یا حتی توانایی تفکر انتقادی آنها ندارم، حدس خام و محافظه‌کارانه من این است که از این جنبه‌ها تفاوت معناداری با گذشته خود ندارند ولی خب، هم کمّی کردن این‌ها یک بحث است و هم اندازه گرفتنشان یک بحث، خوشحال می‌شوم اگر داده آماری در این باره ببینم.

 

موافقین ۴ مخالفین ۰ ۰۱/۰۷/۱۹
احسان ابراهیمیان

نظرات  (۴)

۱۹ مهر ۰۱ ، ۱۲:۳۳ خورشید ‌‌‌

این داده‌ی آماری نیست، ولی یک گفت‌وگو و تفسیریه که نکته‌های جالبی داره:

https://donya-e-eqtesad.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%AE%D8%A8%D8%B1-64/3905991-%D8%AC%D9%86%D8%A8%D8%B4-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D9%86%D8%B3%D9%84-%DA%AF%DB%8C%D9%85%D8%B1%D9%87%D8%A7

پاسخ:
گفت و گوی خیلی جالبی بود

خیلی ممنون
۱۹ مهر ۰۱ ، ۲۳:۵۲ پیمان ‌‌

نمی‌دونستم که من هم دهه هشتادی حساب می‌شم : )
 

نباید دهه هشتادی‌ها رو زادگان دهه هشتاد خورشیدی حساب کنیم؟ بین ۸۰ تا ۸۹؟

پاسخ:
نه شما اگه متولد ده هشتاد نیستین دهه هشتادی به معنی خاص کلمه حساب نمیشین :)) (البته دهه شمسی به طول دقیقتر از 81 تا 90 حساب میشه حالا اینا بحث تقویمیه مهم نیست)

تقسیم بندی دهه‌ای خب خیلی دلبخواهه، وقتی داریم از نسل جدید جوانان حرف میزنیم منظورمون نسلی هست که دنیای بدون اینترنت رو تقریبا یادش نمیاد یا ندیده که خارجی‌ها بهش میگن نسل Z که دقیقترش از همین هفتاد و پنج یا شش شمسی شروع میشه واسه همین اون جمله رو گفتم، وگرنه که یه کات گذاشتن دقیقا از سال 80 شمسی برای بیان ویژگی های یک نسل از آدما اصلا ایده جالبی نیست. در واقع اشتباه از من بود که بهتر بود به جای دهه هشتادی بگم نسل Z
۲۰ مهر ۰۱ ، ۰۱:۴۳ پیمان ‌‌

آها بله، اگر می‌گفتین نسل z می‌فهمیدم چون من احتمالا نسل z هستم (از ابتدایی به کامپیوتر و اینترنت دست‌رسی داشتم).

پ.ن: جالبه که اولین بار چهارم ابتدایی بودم که وبلاگ زدم و دیگه نرفتم : )

۱۴ آبان ۰۱ ، ۱۴:۴۳ شاگرد بنّا

بهترین تعریف و از دهه هشتادیا فقط از حضرت آقا دیدم و به همون اطمینان دارم. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی